Υπήρχαν πολλά θέματα που θα μπορούσαμε να επιλέξουμε, αλλά εκείνο που μας κίνησε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν τα ίδια τα παιδιά και οι τρόποι που μαθαίνουν. Στηριχτήκαμε στην άποψη ότι όλοι οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί αλλά και ίσοι. Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα στη μάθηση για να μπορούν να καθορίζουν τη ζωή τους.  Θέλαμε να μάθουμε πως ένιωθαν, με ποιους τρόπους μάθαιναν και γενικά πως συμπεριφέρονταν, γι αυτό καλέσαμε έναν ειδικό παιδαγωγό για να του πάρουμε συνέντευξη για περισσότερες πληροφορίες. Έτσι ήρθε στην τάξη μας ο ειδικός παιδαγωγός κ. Βασίλης Σταυρόπουλος. Μάθαμε πάρα πολλά από αυτή τη συνέντευξη και πραγματικά πιστεύουμε πως αξίζουν οι προσπάθειες αυτών που βοηθούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να μάθουν, αν όχι με τον ίδιο τρόπο όπως εμείς, αλλά τα ίδια πράγματα με εμάς .

 

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μαθαίνουν όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Όχι, μόνο τα παιδιά αλλά ούτε και οι μεγάλοι. Για παράδειγμα, για να διαβάσει κάποιος ένα κείμενο κάνει 5 λεπτά ενώ κάποιος άλλος χρειάζεται 8 λεπτά. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε ένα παιδί. Ο δάσκαλος ή η δασκάλα σας μπορεί να επαναλάβει κάποια θέματα μέχρι να τα καταλάβουν όλοι οι συμμαθητές σας. π.χ. στα μαθηματικά που είναι και πιο δύσκολα στο δημοτικό κάποιες φορές χρειάζεστε επαναλήψεις ή περισσότερες ασκήσεις για να κατανοήσετε καλύτερα ένα αντικείμενο.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποια παιδιά πρέπει να εφαρμόζεται διαφορετικός τρόπος μάθησης και γιατί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πιστεύω πως διαφορετικός τρόπος μάθησης πρέπει να εφαρμόζεται σε όλα τα παιδιά. Ο καθένας από εμάς έχει ένα διαφορετικό τρόπο για να μαθαίνει. Όμως, υπάρχουν και κάποια παιδιά που δυσκολεύονται περισσότερο σε σύγκριση με άλλα. Χρειάζονται ειδική βοήθεια που την παίρνουν μέσα από ένα φροντιστηριακό μάθημα. Υπάρχει ένας δάσκαλος ειδικευμένος που τα βοηθάει 1 ώρα την ημέρα.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μπορείτε να μας πείτε μερικά παραδείγματα διαφορετικών τρόπων μάθησης;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Για παράδειγμα για να συγκρατήσουμε ένα συγκεκριμένο αριθμό, τον συνδυάζουμε με ορισμένες ημερομηνίες ή νούμερα που μας θυμίζουν κάτι. Τέτοιοι τρόποι βοηθούν στη μάθηση. Η μάθηση δεν είναι κάτι πέρα από εμάς, είναι μέσα στην ίδια μας τη ζωή. Ζούμε τη διαδικασία της μάθησης καθημερινά και ο καθένας μας χρησιμοποιεί διαφορετικούς τρόπους για να μαθαίνει.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες γεννιούνται με αυτές τις δυσκολίες ή τις αποκτούν στη συνέχεια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ωραία ερώτηση. Για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους η επιστήμη λέει ότι τα παιδιά γεννιούνται με αυτές τις μαθησιακές δυσκολίες. Όμως το πρόβλημα είναι ότι δε μπορούμε να τις εντοπίσουμε πολύ γρήγορα. Αρχίζοντας το παιδί την εκπαίδευσή του στην Α΄ δημοτικού συναντά δυσκολίες όπως όλοι μας π.χ. στη γραφή. Είναι δύσκολο για το δάσκαλο όμως να εντοπίσει από τόσο νωρίς τυχόν μαθησιακές δυσκολίες. Όταν το παιδί πάει στη Β΄ και στη Γ΄ δημοτικού τότε μπορούμε πραγματικά να πούμε ότι κάτι πιθανόν να συμβαίνει. Και τότε είναι που πρέπει λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα. Βέβαια, υπάρχει και η περίπτωση να αντιμετωπίζουν κάποια παιδιά δυσκολίες, γιατί δεν έχουμε καταλάβει τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν.

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποια μαθήματα εμφανίζονται περισσότερο οι δυσκολίες στη μάθηση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κυρίως, στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Στη Γλώσσα π.χ. ένα παιδί μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάγνωση όπως να διαβάζει αργά, να μη σταματά στις τελείες, να μπερδεύει τις λέξεις, να χάνει καμιά φορά τη σειρά των προτάσεων, να μπερδεύει τα γράμματα – αντί να πει «όλα» να λέει «έλα» - κ.ά. Τέτοιες δυσκολίες παρουσιάζονται βέβαια και στο γραπτό λόγο όπως να βάζει ο μαθητής τελείες όπου θέλει, να γράφει 3 αντί για ε με αποτέλεσμα να γίνεται το γραπτό του δυσανάγνωστο. Στα Μαθηματικά μπορεί να δυσκολεύεται να κατανοήσει το μηχανισμό της πρόσθεσης και της αφαίρεσης, να ξεχνάει τα κρατούμενα και να δυσκολεύεται ακόμη περισσότερο όταν περνάει σε άλλες δεξιότητες π.χ. στη διαίρεση.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν διαφορετικά σχολεία για τα παιδιά που μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο από εμάς;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, υπάρχουν. Βασικά, τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν όλα μέσα στα σχολεία που κι εσείς βρίσκεστε. Εδώ και χρόνια υπάρχει ένας εξειδικευμένος δάσκαλος ο οποίος βοηθάει τα παιδιά αυτά.  Βέβαια, για τις περιπτώσεις εκείνες που δε μπορούν να ακολουθήσουν τους ρυθμούς του σχολείου για κάποιους λόγους, υπάρχουν τα εξειδικευμένα σχολεία και οι ειδικοί  εκπαιδευτικοί που τα βοηθούν με στόχο να ξαναγυρίσουν πάλι στο σχολείο. Πάνε στην ειδική τάξη με σκοπό να γυρίσουν και πάλι πίσω.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιοι δάσκαλοι αναλαμβάνουν την ευθύνη της μάθησής τους;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι δάσκαλοι που έχουν κάνει ειδικευμένες σπουδές για το πώς μαθαίνουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και πώς να αντιμετωπίζουν τέτοιες καταστάσεις. Αλλά και οι δάσκαλοι μέσα στην τάξη μέσα από την εμπειρία τους μπορούν να αντιμετωπίσουν ως ένα βαθμό τέτοιου είδους δυσκολίες.

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι κάνουν ή πρέπει να κάνουν οι δάσκαλοι για να καλυτερέψουν τις συνθήκες μάθησής τους;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Πρέπει να κάνουν το μάθημά τους πιο φιλικό και να προσπαθήσουν να βρουν τους τρόπους με τους οποίους μαθαίνουν τα παιδιά. Να μη σηκώνεται ο δάσκαλος και να κάνει το μάθημά του και όποιος το κατάλαβε. Αλλά να προσπαθήσει να το κάνει με τέτοιο τρόπο ώστε να το κατανοήσουν αν όχι όλοι, έστω οι περισσότεροι μαθητές του.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι είδους προβλήματα μπορεί να αντιμετωπίσει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μέσα στο χώρο του σχολείου και πόσο δύσκολο είναι να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον και να κάνει φίλους;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι δύσκολη η προσαρμογή. Δεν μπορείς να βλέπεις το συμμαθητή σου να τελειώνει το «Γράφω και μαθαίνω» κι εσύ να μη βρίσκεσαι ούτε στη μέση. Νιώθεις λίγο διαφορετικός. Όμως είναι σημαντικό εδώ να πούμε ότι τα παιδιά αυτά δεν υστερούν σε τίποτα σε σχέση με σας. Παίζουν όπως όλα τα παιδιά, νιώθουν τα ίδια συναισθήματα, μπορεί να έχουν καλές επιδόσεις π.χ. στη γυμναστική ή αλλού, αλλά μέσα στο χώρο του σχολείου αντιμετωπίζουν δυσκολίες με αποτέλεσμα να απομονώνονται ή ακόμη και να έρχονται σε αντίθεση με τα υπόλοιπα παιδιά. Αυτό όμως που χρειάζεται να κάνετε εσείς είναι να δείξετε κατανόηση στο συμμαθητή σας, να δείξετε ότι θέλετε να τον βοηθήσετε και σε καμιά περίπτωση να μη δείξετε ότι το κάνετε γιατί τον λυπάστε.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης από τους       υπόλοιπους μαθητές;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Την απάντησα την ερώτηση. Και θα επιμείνω για να την        καταλάβετε. Πάντα θα βοηθάτε τους συμμαθητές σας χωρίς όμως να νιώσουν ότι κάνετε τη δουλειά τους εσείς αντί για αυτούς.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ:  Τι είναι καλό να κάνουν οι γονείς ενός παιδιού με δυσκολίες στη        μάθηση για να το βοηθήσουν;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι γονείς έχουν πλέον τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε μια σχολική υπηρεσία την οποία εκπροσωπώ αυτήν τη στιγμή. Εμείς θα εκτιμήσουμε την κατάσταση και ανάλογα με τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί θα δώσουμε τόσο στους γονείς όσο και στο δάσκαλο της τάξης κάποιες κατευθύνσεις.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ:  Με ποιους τρόπους μπορεί να βοηθήσει το κράτος και η κοινωνία  ολόκληρη;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το κράτος έφτιαξε πριν από μερικά χρόνια κάποιες υπηρεσίες που βοηθούν τα παιδιά αυτά. Βέβαια, πολλά πρέπει να γίνουν ακόμα αλλά πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε έναν πολύ καλό δρόμο. Όμως και όλοι μας πρέπει να καταλάβουμε ότι οι δυσκολίες στη μάθηση ότι δεν είναι κάτι περίεργο ή κακό που πρέπει να διώξουμε μέσα από τα σχολεία. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μερικοί μαθητές δυσκολεύονται και δεν πρέπει επειδή δυσκολεύονται να τους βγάλουμε στο περιθώριο. Όπως όλοι οι μαθητές, έτσι κι αυτοί έχουν δικαίωμα στη μάθηση και δε μπορεί κανείς να τους το αφαιρέσει.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ:  Πώς επιλέξατε αυτό το επάγγελμα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όταν ήμουν φοιτητής στο πανεπιστήμιο επισκέφτηκα ένα σχολείο σαν και το δικό σας όπου υπήρχε ένας δάσκαλος ειδικής αγωγής. Ασχολήθηκα με αυτό, είδα ότι μου άρεσε και το συνέχισα. Αν σου αρέσει κάτι πραγματικά, πρέπει να το κάνεις.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι δύσκολη η δουλειά σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όπως όλες οι δουλείες έχει τις δυσκολίες της. Απλά απαιτεί γνώσεις και καθημερινή εμπειρία. Από τις εμπειρίες μαθαίνεις πράγματα που τα βιβλία δεν τα λένε.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ:  Ήταν όλα τα παιδιά δύσκολα στην αντιμετώπισή τους;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι μια ομάδα παιδιών που   σε καμιά περίπτωση δεν παρουσιάζουν τις ίδιες μαθησιακές  δυσκολίες με τον ίδιο τρόπο. Κι αυτή είναι η μεγαλύτερη δυσκολία της δουλειάς μας. Κάθε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες ακολουθεί πρόγραμμα εξατομικευμένο στη δική του περίπτωση.

 

Ομάδα μαθητών:

¯     Βασιλειάδης Χρήστος

¯     Νάκη Ευτυχία

¯     Ουγγρίνη Εμμανουέλα

¯     Σκαπέτης Τίμος

¯     Σταμούλος Νίκος

¯     Χαλβατζής Σταμάτης