ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ

 

 

 

Την περίοδο που οι Έλληνες ήταν υπόδουλοι στους Τούρκους, στην Ευρώπη έγιναν πολύ σημαντικά γεγονότα. Τότε πραγματοποιήθηκε η άνθηση των τεχνών, των επιστημών, των γραμμάτων και της ποίησης. Η περίοδος αυτή ονομάστηκε  ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ. Την εποχή που η φιλοσοφία, η επιστήμη, η θρησκεία και η πολιτική της Ευρώπης  ανανεώθηκαν από τους ανθρώπους της εποχής, ανανεώθηκε και η ζωγραφική. Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της αναγεννησιακής ζωγραφικής  ήταν και ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι.                                          

 

Ο Ιταλός καλλιτέχνης και επιστήμονας Λεονάρντο Ντα Βίντσι γεννήθηκε στο Ανκιάνο, κοντά στο Βίντσι στην περιοχή της Φλωρεντίας το 1452. Ο Λεονάρντο δεν ήταν μόνο ένας καταπληκτικός καλλιτέχνης, αλλά μια πραγματική αναγεννησιακή ιδιοφυΐα που συνδύαζε την επιστήμη, την τεχνική και την τέχνη. Ασχολήθηκε με πολλούς κλάδους της επιστήμης, όπως την ανατομία, τη φυσική, τη μηχανική, την αστρονομία, την οπτική, τη γεωλογία, προσπαθώντας πάντα να αναγνωρίσει και να εξηγήσει τους νόμους της φύσης. Ανάμεσα στα σχέδιά του που διασώζονται βρίσκουμε πρωτόγονους τύπους ανεμόπτερων, ελικόπτερων και αρμάτων μάχης. Πέρα από αυτά, ο Λεονάρντο σχεδίασε την «ιδανική πόλη», με λεωφόρους, κανάλια υδρεύσεως, σιντριβάνια, πλατείες, κήπους, στοές και οχυρά. Στην εποχή του, η φήμη του ήταν μεγάλη και παράξενη, αφού μπορούσε εξίσου καλά να ζωγραφίζει πορτρέτα, να επινοεί μηχανές ή να σχεδιάζει οχυρωματικά έργα!     

 

         

Η καλλιτεχνική σταδιοδρομία του ξεκινά στα μέσα του 1469, όταν φεύγει απ’ τη περιοχή της Φλωρεντίας και πηγαίνει στο ατελιέ του πασίγνωστου ζωγράφου της εποχής Βερόκιο για να μαθητεύσει. Στις 5 Αυγούστου του 1473 ολοκληρώνει το πρώτο σχέδιό του που απεικονίζει ένα τοπίο απ’ τη  κοιλάδα του ποταμού Άρνο. Επίσης, ο Λεονάρντο ζωγράφισε τις τέσσερις Μαντόνες, οι οποίες προκάλεσαν έντονες συζητήσεις για την αυθεντικότητά τους. Το 1482 ο Λεονάρντο αποφασίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του ως μηχανικός, αρχιτέκτονας, γλύπτης και ζωγράφος στον πρίγκιπα  Λουδοβίκο Σφόρτσα στο Μιλάνο. Αφού μετακομίζει στο Μιλάνο, ιδρύει την Ακαδημία Λεονάρντο Ντα Βίντσι. 

 

Το 1495 φιλοτεχνεί το πορτρέτο που έχει μείνει γνωστό με το όνομα «Η κυρία με την Ερμίνα», ενώ την ίδια χρονιά ξεκινά να ζωγραφίζει και το «Μυστικό Δείπνο», τον οποίο ολοκληρώνει το 1497. Κάποια προκαταρκτικά σχέδια που σώζονται, δείχνουν ότι ο Λεονάρντο σχεδίασε ένα-ένα τα πρόσωπα των Αποστόλων και έπειτα τους τοποθέτησε σε ομάδες για να συνθέσει το σύνολο της σκηνής. Τα δύο πρόσωπα στα οποία έδωσε τη μεγαλύτερη φροντίδα ήταν του Χριστού και του Ιούδα.    

         

 

 

 

Το 1500 ο Λεονάρντο επιστρέφει στη Φλωρεντία και ξεκινά να ζωγραφίζει την «Αγία Άννα», αλλά οι ασχολίες του με τα μαθηματικά καθυστερούν την εκτέλεση του έργου που παραμένει ανολοκλήρωτο. Το 1502 διορίζεται από τον Καίσαρα Βοργία «στρατιωτικός αρχιτέκτονας και μηχανικός» και ασχολείται με διάφορα οχυρωματικά έργα. Ένα έτος αργότερα ξεκινά την εργασία του στο πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας που έμεινε γνωστό ως «Μόνα Λίζα». Η ταυτότητα της γυναίκας που απεικονίζεται έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Και αυτό το έργο του Λεονάρντο έμεινε ατελείωτο, παρόλο που ο καλλιτέχνης ασχολήθηκε μαζί του για τέσσερα ολόκληρα χρόνια.

Από το 1506 έως το 1513  ο Λεονάρντο εργάζεται και πάλι στο Μιλάνο και ζωγραφίζει τη Λήδα, το Βάκχο και το τελευταίο του έργο, τον Άγιο Ιωάννη το Βαπτιστή. Το 1513 επιστρέφει στη Ρώμη και από το 1518, μετά από πρόσκληση του Φραγκίσκου Α’, ζει στο πύργο του Κλου κοντά στην Αμπουάζ, όπου και πεθαίνει σε ηλικία 67 ετών.    

 

 

 

Ομάδα μαθητών:

¯     Ατζαμόγλου Σπύρος

¯     Γεροντής Νίκος

¯     Γρηγορίου Κωνσταντίνος

¯     Μπίμπε Γκέντα

¯     Μποτονάκη Δέσποινα

¯     Πανούσης Άγγελος

¯     Παπαϊωάννου Ιωάννα

¯     Σκούφη Μαρία

 

Βιβλιογραφία:

1.      Εκπαιδευτική Ηλεκτρονική Εγκυκλοπαίδεια «Επιστήμη και Ζωή», έκδοση 2002-2003, εκδόσεις Multimedia

2.      http://www.netschoolbook.gr

3.      http://sfr.ee.teiath.gr